O projektu

 

Projekt je zaměřen na vzdělávání v oblasti biodiverzity, přičemž aktivity v projektu povedou ke zvýšení povědomí a vzdělávání v oblasti biodiverzity a ekosystémových služeb, včetně povědomí a vzdělávání ve spojení s biodiverzitou a změnou klimatu a s ekonomickým hodnocením ekosystémů. Výstupy projektu budou vytvořené a realizované nové environmentální vzdělávací programy. Cílem projektu je harmonické skloubení ochrany a šetrného využívání přírodních zdrojů a vzdělávání veřejnosti k respektu ke všem funkcím lesních ekosystémů. Projekt klade důraz na vyváženost hlavních aspektů řešené oblasti a na to, aby cílové skupiny na praktických příkladech získaly povědomí o složitosti procesů v přírodě. Projekt přispěje k rozšíření povědomí společnosti v oblasti biodiverzity a nástrojích a podmínkách pro její udržování a tím budou naplněny cíle základních strategických dokumentů v této oblasti. Očekávaným přínosem projektu je zlepšené povědomí cílových skupin v oblasti biodiverzity a kvalitní vzdělávací programy, které budou řešitelskými pracovišti dále využívány. Projekt přinese i významné posílení dosavadní spolupráce řešitelských pracovišť, vzájemnou výměnu zkušeností, sdílení metodik a celkové zkvalitnění vzdělávání. Nejvýznamnější dopad na cílové skupiny budou mít vzdělávací aktivity. Společným úsilím obou pracovišť bude realizována vzdělávací kampaň zaměřená na veřejnost. Při ní bude rozšířeno vzdělávání studentů MENDELU a následně budou proškolení studenti samostatně pracovat s veřejností. V rámci této aktivity bude realizována i rozsáhlá kampaň na veletrhu Silva regina 2016.

Aktivita zaměřená na vzdělávání žáků základních škol bude založena na realizaci dvou environmentálních pobytových výukových programech a jednoho jednodenního výukového programu pro žáky ZŠ. Každý pobyt bude pilotně zrealizován 4x a jednodenní program 3x. Všechny vytvořené výukové programy budou plně v souladu s platným rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání a pedagogům škol pomohou při naplňování jeho očekávaných výstupů. Osvěta veřejnosti bude realizována tak, že na pracovišti partnera vybudujeme systém interpretativní infrastruktury a zrealizujeme 3 tematicky zaměřené osvětové akce pro veřejnost. Systém infrastruktury bude zahrnovat informační tabuli - mapu areálu, 5 informačních tabulí, tabuli k sadu a dřevěné cedulky s popisy odrůd ovocných stromů. V rámci projektu bude i samostatná aktivita zaměřená na podporu samostatné tvůrčí práce studentů. Výsledkem aktivity bude vedle kvalitních závěrečných prací studentů i řada materiálů o vlivu sledovaných faktorů na diverzitu prostředí, které studenti budou zpracovávat jako výstup svých dílčích úkolů na projektu. Tyto výstupy budou dále využity v informačních materiálech pro vzdělávání veřejnosti a na modelové lokality bude uspořádána tematická vícedenní exkurze pro žáky základních škol. Na pracovišti partnera bude v rámci projektu realizována přístavba nové vzdělávací učebny k ubytovací části pracoviště Jezírko. Místnost bude mít široké vzdělávací využití - bude sloužit především pro výuku tříd účastnících se pobytových programů a při osvětových akcích pro veřejnost. V další činnosti Jezírka pak bude využita i pro vzdělávání učitelů a jednodenní výukové programy v případě potřeby.

 Projekt „Výchova a podpora vzdělanosti v oblasti významu lesních ekosystémů a podmínek pro zachování jejich diverzity“ (reg. č.EHP-CZ02-OV-1-040-2015) bude trvat patnáct měsíců, ukončen bude v dubnu roku 2016.

 

Popis, přínos a realizace projektu

 

Řešení projektu probíhalo v souladu s plánem a realizované změny neměly na dosažení plánovaných výsledků vliv. Jednotlivé aktivity byly řešeny tak, aby na sebe navazovaly a aby byly optimálně využity kapacity řešitelského týmu. Během řešení bylo dosaženo všech plánovaných výstupů v rámci klíč. aktivit KA2, 3, 4, 5 a 6. (Všechny výstupy jsou doložené v přílohách této PZ a popsány v oddíle Výsledky a Výstupy). Zároveň byly naplněny plánované výstupy v rámci KA Řízení projektu (viz Příloha PZ "Výstupy Řízení projektu) a Publicity (Příloha PZ "Publicita").

V souladu s plánem jsme v rámci projektu zrealizovali:

1x nový jednodenní výukový program „Po stopách šelem“

2x nový pobytový výukový program („Zakletý les“ pro 1.-2. třídu ZŠ a „Tajemství staré hájenky“ pro 3.–6. třídu ZŠ

3x akce pro veřejnost na Jezírku (17. 10. 2015. „Letem světem babím létem“ - 241 evidovaných návštěvníků. 28. 11. 2015 „Od Martina do tří králů“ - 222 evidovaných návštěvníků. 9. 4. 2016 „Otvírání studánek“ - 177 evidovaných návštěvníků

1x otevření areálu pro veřejnost duben-říjen (Areál Lipky – pracoviště Jezírko, jsme zpřístupnili veřejnosti, a to vždy v pondělí odpoledne od 13 do 17 hodiny. Během projektu 360 evidovaných návštěvníků.

1x vícedenní exkurze (pobytová akce „Po vlčích stopách“ proběhla v termínu 20.–24. 7. 2015

1x prezentace na akci Silva regina (zábavný a poznávací výukový program zaměřený na ekosystémové vazby v přírodě s názvem: „Každý má své místo“  proběhl ve dnech 4.-7.4.2016

6x vytvořené vzdělávací programy pro studenty

1x vzdělávací kampaň realizovaná studenty v rámci jejich praktik (studenti samostatně pracovali s žáky ve školách)

2x realizace vzdělávací kampaně na výstavách (akce na výstavách 28.7. 2016 a 4.-7.4.2016

1x vytvoření programu pro akce zaměřené na veřejnost - Houby

Nad rámec bylo zrealizováno:

Další vícedenní exkurze (Po karpatských stezkách a akce pro veřejnost ze strany MENDELU.

Bez získané podpory by většinu výsledků s dosažených cílů nebylo možné zrealizovat. Během řešení projektu se podařilo naplnit všechny plánované cíle, a to jak v oblasti vytvořených vzdělávacích programů, pomůcek a vybudovaného zázemí, tak v oblasti vlastního vzdělávání. Řešení projektu má i značný dlouhodobý potenciál. Vybudované výukové zázemí na MENDELU i Lipce bude sloužit svému účelu a přispěje tak obecnému poslání projektu. Rovněž získané zkušenosti řešitelského týmu jsou příslibem pro další rozvoj environmentálního vzdělávání u obou partnerů.

Výsledky projektu lze rozdělit na dvě hlavní oblasti: (1)vytvoření zázemí pro vzdělávání a (2) tvorba a realizace vzdělávacích programů. Hlavní výstupy projektu:

-             dostavba a vybavení učebny na Lipce – proběhlo dle harmonogramu a učebna aktivně slouží pro výuku žáků

-             dovybavení areálu Lipky o informační tabule a mapy – slouží žákům a návštěvníkům

-             pořízení pomůcek pro vzdělávání žáků na MENDELU – využito pro volitelné předměty v nabídce řešitelského ústavu

-             materiální podpora samostatné tvůrčí práce studentů – podpořeny byly zejména analýzy, pořízení přístrojů pro sběr meteorologických dat a pořízení přístrojů pro studii biologie bobrů – podpora studentů MENDELU (viz příloha č. 12)

-             vytvoření vzdělávacích programů na Lipce a MENDELU a jejich realizace

Projekt má i dlouhodobé dopady, především v oblasti rozšíření vzdělávání studentů MENDELU a také v zlepšení prostředí na Lipce a přispívá tak svému poslání, tedy environmentální gramotnosti obyvatel ČR.

 

Informace o získaných zkušenostech

 

Při řešení projektu jsme získali především pozitivní zkušenosti plynoucí z fungující spolupráce v rámci partnerských pracovišť a také pozitivně hodnocený byl vysoký zájem všech monitorovaných  cílových skupin. Tyto zkušenosti jsou ovšem výrazně vázány na konkrétní téma projektu a konkrétní partnery a určitě je nelze zobecňovat. Obecnější poznatky jsou spojeny se značnou časovou tísní v přípravné i implementační fázi. Tím, že projektová dokumentace ke stavbě byla vyhotovena ještě před realizací projektu, nedošlo k žádným posunům v harmonogramu a přispělo to k dokončení stavby v termínu.  S administrací projektu máme vesměs pozitivní zkušenosti a velmi oceňujeme flexibilitu ze strany poskytovatele při úpravách rozpočtu, protože při jeho řešení se ukázala potřeba několika změn.

Partneři a odkazy
LDF
MENDELU

text